30 November 2017

Van gortdroge muesli naar sex appeal

Mijn trots in de zakelijke telecommarkt
Afgelopen week heb ik sinds lange tijd de groeiende berg telecomvakbladen doorgeworsteld. Het was inmiddels een behoorlijke stapel op mijn buro geworden omdat September, Oktober en November nu eenmaal de maanden zijn waarin het in de telecomindustrie altijd ongelofelijk druk en hectisch is. De vakkennis verliest het dan vaak van andere prioriteiten.

Muesli zonder yoghurt
Omdat ik nu in 1 keer de hele stapel doornam viel me één ding echt op: het wemelt in de vakbladen van grote, uitgelichte foto’s, variërend van doosjes en kabels volgestouwd met techniek, tot protocollen en ingewikkelde afkortingen die ons hongerig moeten maken om deze producten af te nemen. Het voelde voor mij als ‘s ochtends vroeg een bord muesli eten zonder yoghurt.

Weinig sex appeal
Er is in de zakelijke telecommarkt nog een lange weg te gaan om het niet meer prominent over de techniek te hebben die we zelf allemaal zo interessant vinden, maar juist om de toepassingen die je ermee mogelijk maakt. We communiceren nog steeds uiterst vakinhoudelijk maar het wordt tijd dat we ons realiseren dat we op deze manier heel weinig sex appeal richting onze klanten hebben. Laat staan dat we er de zo broodnodige nieuwe medewerkers mee werven.

WiFi op Lowlands en internet op de Waddenzee
Juist de toepassingen en mogelijkheden die deze doosjes, kabels, protocollen en afkortingen bieden, zouden dus meer centraal mogen staan.

Zo maakt UNET het al jarenlang mogelijk dat 55.000 gasten op het Lowlands terrein gebruik kunnen maken van WiFi, de TV beelden van het festival in Hilversum worden afgeleverd en de Lowlands organisatie ook zelf haar digitale werk, ondanks al deze datastromen, gewoon kan blijven doen.

Of de oplossing die UNET bedacht om straks aan boord naar de verste waddeneilanden via een richtantenne te kunnen blijven internetten. Ondanks dat je midden op de Waddenzee volledig buiten de dekking van alle mobiele netwerken van Nederland vaart. Een huzarenstukje.

Groeiend aantal toepassingen
Jazeker, daar komt een heleboel techniek bij kijken. En die techniek zal steeds belangrijker worden en zeker niet eenvoudiger. Maar de trots over mijn bedrijf ontleed ik uiteindelijk toch aan de geweldige dingen die onze klanten ermee kunnen! Met de nieuwe producten Straalverbindingen en Managed WiFi in ons portfolio worden die toepassingen alleen maar mooier en spannender.

Kijk voor meer informatie of vraag een product-leaflet op via:
www.unet.nl/straalverbinding
www.unet.nl/managed-wifi

"Theo de Vries heeft een lange carrière in de telecombranche ondermeer bij XS4ALL en KPN. Sinds 4 jaar is hij Algemeen directeur bij UNET, onderdeel van de Eurofiber Groep. Hij schrijft regelmatig blogs over actualiteiten en ontwikkelingen in de markt."

Theo de Vries

Theo de Vries

Algemeen directeur UNET
< vorige “HEBBEN ZE DAAR WE... Redundancy: volgende >