18 October 2017

“HEBBEN ZE DAAR WEL WIFI?” INTERNET IN DE PIRAMIDE VAN MASLOW

Toen ik mijn kinderen voor de zomer enthousiast vertelde over onze zonnige vakantiebestemming, waren ze slechts geïnteresseerd in 1 ding. Niet in hoe lang de reis zou duren, niet in wat voor accomodatie we zouden verblijven of wat je er kan eten en al helemaal niet in wat er daar allemaal te zien en te doen was. De enige vraag die ze stelden was: “Hebben we daar Wifi?” 

Primaire levensbehoeften
Internet heeft zich in de afgelopen jaren snel ontwikkeld tot een primaire levensbehoefte in de consumentenmarkt. De komst van IPTV, VOIP en een bijna ontelbare reeks andere applicaties en gebruikersmogelijkheden hebben ervoor gezorgd dat we geen minuut meer zonder kunnen. Hebben we als ouder nog wel eens het idee dat het allemaal wel meevalt,  dan wijzen onze kinderen ons keihard op de feiten. Een vakantieadres zonder Wifi of 4G is absoluut ondenkbaar. Het risico op een sociaal isolement bij gebrek aan Snapchat, Whatsapp, Facebook, Twitter of Netflix, ligt wel degelijk op de loer. Honend wuif ik de zorgen van mijn kinderen weg, maar zijn wij in ons werkende leven niet minstens zo afhankelijk van internet?

De kransslagader van een onderneming
In de zakelijke markt vergelijken we internet connectie meestal niet met de onderste laag uit de Pyramide van Maslov maar veel meer met de kransslagader van de onderneming. Bij UNET ervaren we steeds in heftiger mate dat storingen zowel overdag als ook ‘s nachts uiterst ongewenst zijn en de bedrijfsvoering van klanten ogenblikkelijk in gevaar brengen.

“Zijn er zo vaak storingen?”, vraagt u zich af. Dat is maar hoe je naar dat fenomeen kijkt. Het beschikbaarheidspercentage op ons Core network is een percentage ver achter de 99%. Het beschikbaarheidspercentage waaraan we ons in onze SLA’s verbinden is 99,.. %. Dat zijn geen verontrustende beschikbaarheidscijfers hoor ik u zeggen, maar het is wel gebaseerd op statistiek. Voor veel bedrijven staan deze statistische toevalligheden voor een aantal uren per jaar zonder internet verbinding. In Telecomland is dit helaas onvermijdelijk. Kabelbreuken, shovels, heipalen, wegomleggingen en preventief onderhoud kunnen allemaal oorzaken zijn van het niet beschikbaar zijn van internet op een locatie.

Betaalbare oplossing
Voor bedrijven die veel waarde hechten aan continue verbindingen zijn er al jaar en dag maatwerk oplossingen mogelijk om redundancy in de klantnetwerken in te bouwen. Gescheiden glasverbindingen, gescheiden aanbieders, gescheiden vezelbuizen, gescheiden ingangen in het pand. Redundancy kan je zover doorvoeren als je wilt maar heeft 1 grote gemene deler: redundancy is duur.

Vanaf deze maand heeft UNET de werelden van glas, koper en mobile met elkaar verbonden om het veel goedkoper mogelijk te maken om bij al dat bijna onvermijdelijke ongemak, toch uw internet verbinding te laten draaien: een Fallback-dienst. Vanuit een diep besef dat internet, ook in de zakelijke markt, een primaire levensbehoefte is geworden waar je geen minuut meer zonder kan.

Kijk voor meer informatie op: www.unet.nl/fallback

Kies voor zekerheid met Fallback van UNET.

Internet is essentieel voor uw onderneming. Uw klanten en medewerkers vertrouwen er op dat u online bent. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom biedt UNET, naast uw hoofdverbinding, de mogelijkheid van een Fallback-dienst. Dat is een backup internet-verbinding over een andere drager, zodat u kan ondernemen zoals u gewend bent, ook als uw hoofdverbinding door een storing tijdelijk niet werkt.

Kijk voor meer informatie op: www.unet.nl/fallback

""Theo de Vries heeft een lange carrière in de telecombranche ondermeer bij XS4ALL en KPN. Sinds 4 jaar is hij Algemeen directeur bij UNET, onderdeel van de Eurofiber Groep. Hij schrijft regelmatig blogs over actualiteiten en ontwikkelingen in de markt.""

Theo de Vries

Theo de Vries

Algemeen directeur UNET
< vorige UNET NEEMT VISSER CO... Van gortdroge muesli... volgende >